Google Analytics. Een tool wat elke marketeer wel kent. Google Analytics is één van de meest populaire tools voor het bijhouden van websitepresentaties en het inzichtelijk maken van gebruikersgedrag op een website. Een tool waar ik al snel mee te maken had toen ik de minor Online Marketing volgde tijdens mijn studie (in de tijd van de rooksignalen). Maar anno 2023 is er een nieuwe versie geïntroduceerd, genaamd Google Analytics 4 (GA4). In deze blog neem ik jullie mee in de verschillen tussen GA4 en de originele Google Analytics Universal (UA).
GA4 heeft Google in oktober 2020 voor het eerst geïntroduceerd, toen nog in beta versie. Google heeft het nieuwe platform ontworpen om de veranderende behoeften van marketeers en website-eigenaren aan te pakken.
De belangrijkste verschillen tussen UA en GA4 zijn:
Gebruikersgericht in plaats van sessiegericht.
In GA4 wordt de focus verlegd van sessie naar gebruikers. Dit betekent dat het gedrag van de individuele gebruikers centraal staat in plaats van hun sessies. In UA werd alles gemeten met sessies: de gebruiker start een sessie en alles wat diegene deed behoorde tot die sessie.
De verschuiving van de sessie naar de gebruiker biedt belangrijke voordelen, zoals het beter tracken van het gedrag van je gebruiker en het tracken van cross-platform data. GA4 deelt nu gegevens van zowel een browser als (mobiele) app.
Minder afhankelijk van cookies
Met de recente privacy veranderingen in browsers en wetten zoals GDPR, wordt het steeds moeilijker om cookies te gebruiken voor het bijhouden van gebruikersgedrag. Mensen zijn zich ook steeds bewuster van deze gebruikers en zijn minder snel geneigd om deze te delen. GA4 is, in tegenstelling tot UA, minder afhankelijk van cookies en gebruikt onder
andere machine learning om gebruikersgedrag te analyseren.
Voorspellende analyses
Een ander interessante verandering tussen UA en GA4 is de voorspellende analyse. Door middel van machine-learning kunnen er nu voorspellingen worden gedaan over het toekomstige gedrag van de gebruikers. Door deze informatie te gebruiken kun je de website verder optimaliseren en betere resultaten behalen.
En zo zie je maar dat Google Analytics 4 niet alleen een nieuwe versie is van het populaire analysetool, maar ook een aantal interessante nieuwe functies met zich meebrengt. Dus deze nerd die graag in statistieken duikt kan weer even vooruit ;).
Heerlijk stuk! Met humor en makkelijke taal zodat een leek zoals ik het ook nog snap.
Heel interessant hoe krachtig en handig GA4 daadwerkelijk is.